„Byla vtělenou pokorou a láskou,“ říkají o matce Gavrilii
ti, kdo ji znali. A nebylo jich málo – tato drobná žena totiž zasvětila celý
svůj život službě lidem. Nežila v ústraní, ale uprostřed překotného světa.
Aktivní pomoc však v jejím případě byla vždy neoddělitelně spjata s modlitbou –
osobním ztišením před Bohem a prosbami za své blízké i nepřátele.
I když se stala mniškou až v pozdějším věku, již během svého
„světského“ života byla vnitřně oddána Bohu. Narodila se v roce 1897 do běžné
řecké rodiny, která se počátkem dvacátých let minulého století odstěhovala z
Konstantinopole do Soluně. Před druhou světovou válkou odešla pracovat jako
fyzioterapeutka do Velké Británie. Za svou službu nemocným během válečných let
dostala nabídku britského občanství, kterou ve slušnosti odmítla. Vrátila se do
Řecka, kde si otevřela vlastní terapeutické centrum. Po smrti matky odešla do
Indie a pomáhala těm nejchudším, zejména postiženým leprou. Sama neměla žádný
majetek.
V roce 1959 vstoupila do monastýru sv. Marie a Marty v Betánii u Jeruzaléma. Na její prosbu o udělení modlitebního pravidla jí duchovní
otec Theodosios odpověděl: „Velcí starci, o nichž jsme slýchali, už neexistují.
A já jím rozhodně nejsem. Přišla jsi sem, abys zachránila svou duši. Když ti
teď začnu dávat pravidla, ztratíš ji a já taky. Ale je zde ještě otec Jan. On
bude tvým starcem.“ A dal jí spolu s Evangeliem číst Žebřík božského výstupu
od sv. Jana Klimaka.
O čtyři roky později byla postřižena na malou schimu
igumenem Amfilochiem (Makrisem) na Patmu. I na základě jeho povzbuzení strávila
následující léta plně ve službě lidem na různých místech světa: opět v Indii,
na misii ve východní Africe, na Sinaji a zpátky v Řecku, kde vytvořila ze svého
malého bytu v hlučné athénské čtvrti Patisia duchovní centrum, pojmenované
příznačně „Dům andělů“.
Teprve na samém konci svého pozemského života se ve svých
třiadevadesáti letech uchýlila do ústraní. Na ostrově Leros založila isichastirion
Svatých archandělů, kde se modlila pouze s jednou mladší sestrou a kde také
přijala velkou schimu. Odešla k Pánu 28. března 1992.
Její pokoru dokládá i to, že nikdy nesvolila, aby o ní bylo
za jejího života cokoli publikováno – o vlastních textech ani nemluvě. Nechtěla
být fotografována a za žádných okolností nazývána „gerontissou“. Nechala se
raději oslovovat „matko“, navzdory daru starectví, který jí Bůh udělil.
Teprve pro její smrti bylo zveřejněno celé její dílo. Budiž nám
dnes, v našem neméně tíživém světě, útěchou a povzbuzením.
Z výroků matky Gavrilie (1. část):
Každé místo se může stát místem Vzkříšení – pokud se stane
Kristova pokora naší životní cestou. (1)
Pravoslavná duchovnost je poznání, které je získáno nikoli
učením, ale utrpením. (4)
Nežádej hodně věcí, ať už jsou dosažitelné, nebo ne. Místo
toho se starej o posvěcení toho mála, co máš. (5)
Naučit se milovat Boha: to je jediné vzdělání. (6)
Nic není levnějšího než peníze. (7)
Lepší peklo zde, než na onom světě. (8)
Obléknu si rjasu a nemluvím, dokud nejsem vyzvána. Rjasa
mluví za mne. (10)
Kdosi řekl, že křesťan je ten, kdo očišťuje lásku a
posvěcuje práci. (12)
Toužíme po svobodě. Proč? Abychom se stali otroky svých
vášní. (13)
Když není naše mysl rozptýlena světskými věcmi a zůstává
sjednocena s Bohem, potom se i obyčejný pozdrav stává požehnáním. (19)
Každým odmítnutím a negativitou ničíme své vlastní dílo.
(20)
Ježíš Kristus nám dal zlaté pravidlo: být sám a zároveň s
druhými. (24)
Křesťan musí mít úctu k tajemství existence všech a všeho.
(26)
Duchovně vyspělý člověk je ten, kdo dosáhl stavu
„ne-existence“ a v hloubi své duše pochopil, že vše, co se mu děje, děje se z
Boží vůle či dopuštění. (28)
Nepřej si nic jiného, než co pochází z Boží vůle, a přijímej
s láskou každou zkoušku, která ti přijde do cesty. (30)
Neztotožňuj člověka s tím, jak se k tobě špatně chová, ale
spatřuj Krista v jeho srdci. (31)
Nikdy se neptej: „Proč se mně to stalo?“ A když vidíš někoho
trpět snětí nebo rakovinou nebo slepotou, neříkej: „Proč se mu to stalo?“ Místo
toho se modli, aby ti dal Bůh spatřit druhý břeh... Potom budeš spolu s anděly
schopen vidět věci takové, jaké skutečně jsou: všechno je Boží plán. Všechno!
(32)
Jeden moudrý člověk řekl: Pokud žiješ pouze pro sebe, bylo
by lepší, kdyby ses vůbec nenarodil. (33)
Náš nejcitlivější bod se nachází v mnohomluvnosti a
diskutování. (34)
Jakmile tě napadne někoho kritizovat a soudit, popros Boha,
ať od tebe tyto myšlenky ihned odežene, abys mohl toho člověka milovat stejně
jako On. A Bůh ti pak pomůže vidět své vlastní chyby. Kdybys na tom místě viděl
Krista, napadly by tě takové myšlenky? (38)
Pokud někoho nemáš rád, pomysli si, že místo něho vidíš
Krista. Pak tě ani nenapadne, abys ho kritizoval. (39)
To, co říkáme, zůstává ve věčnosti. (42)
Pouze pokud jsi dokonalý v lásce, můžeš dosáhnout stavu
bezvášnivosti. (43)
Život Církve přesahuje morální ukázněnost a náboženskou
povinnost. Je to přesah morálky do duchovnosti. (46)
Hlasem Boha je ticho. (49)
Ten, kdo žije v minulosti, je jako mrtvý člověk. Ten, kdo
svou představivostí žije v budoucnu, je naivní, protože budoucnost patří Bohu.
Kristova radost se nachází pouze v přítomnosti, ve věčné přítomnosti Boha. (50)
Naším cílem je ctít Boha a milovat svého bližního. (51)
Štěstí a pokoj najdeme pouze tehdy, když budeme žít podle
Božích přikázání. (52)
Nejdůležitějším činem filantropie je mluvit dobře o svých
bližních. (53)
Mluvit v přítomnosti Krásy je nadbytečné. Ruší to její
harmonii. (55)
Vzýváním Kristova jména rozbíjíme své ego. (56)
Lepší je se modlit Ježíšovu modlitbu nahlas, než vůbec. (59)
Agónie umírání je snahou duše po vysvobození a odchodu k
Pánu. (61)
Zázrak je normální stav věcí podle Boží vůle. To, co
nazýváme zázrakem, je Bohu zcela přirozené. (63)
Když něco ztratíme, řekněme: „Zbav mě, Bože, tímto způsobem
také zlých myšlenek, které mám proti svému bližnímu.“ (66)
Úzkost je pro ty, kdo nemají víru. (67)
Lidské vztahy se stávají obtížnými, když „já“ převyšuje
„ty“. (69)
Všichni jsme nádobami – někdy světla, někdy temnoty. (75)
(Pokračování)
Žádné komentáře:
Okomentovat