V neděli 16.
listopadu uplyne 25 let od zesnutí otce archimandrity Sávvy – nezapomenutelné
osobnosti českého pravoslaví. Jeho působení zanechalo otisk
v mnoha oblastech církevního života. Jen namátkou: založil Besedu pravoslavné mládeže, vyučoval náboženství na několika školách,
tisknul a vydával duchovní literaturu, překládal liturgické, historické a
teologické knihy, sám jich několik napsal, účastnil se aktivně veřejného života
a organizoval pomoc chudým a opuštěným lidem. Hlavní ale zůstávala jeho
pastorační služba kněze a duchovního otce mnoha věřících. Ve svém životopise
dodává: „Za svou církevní činnost jsem nebyl nikdy honorován. Teprve od roku 1936 mi byl eparchiální
radou poukázán příspěvek 100 Kčs měsíčně. I odměny za křty, svatby a pohřby
jsem odkazoval chrámové pokladně, což činili i členové pěveckého sboru.“ Otec
Sávva dožil v pokoji ve své poustevně na Smrčku u Nedvědice
v požehnaném věku jednadevadesáti let. Na jeho památku zde publikujeme
medailon vladyky Simeona, který vyšel v Hlasu pravoslaví u příležitosti jeho
devadesátých narozenin (roč. 44, 1989, č. 9, s. 197-200).
Otec Sávva – původním jménem Josef Neruda – se narodil 5.
listopadu 1898 v Ostopovicích u Brna, vystudoval gymnázium a učitelský
ústav a stal se vesnickým učitelem, později řídícím učitelem. Již jako
dvanáctiletý chlapec se z iniciativy svého otce začal učit srbsky. Zájem o
všecko slovanské byl vlastní celé rodině. Za první světové války se jako voják
seznámil s pravoslavnými bohoslužbami, jak se sloužily pro ruské válečné
zajatce ve štýrském Feldbachu nebo v italské Gradisce, v roce 1918
v Černovicích na Bukovině.
Po válce se rodina shledala. Otec se vrátil
z Malopolska, syn z Itálie. Otec si s sebou přivezl ikonu
počájevské Bohorodičky ve stříbrných řízách a dvě staroslověnské knihy – oktoich
a mineu, z kterých se syn začal učit staroslověnsky. Současně se začal do
hloubky zabývat pravoslavným učením a bohoslužbou a v roce 1922 přijal
pravoslaví, ne z odporu k římskému katolictví, ve kterém vyrostl, ani
proto, že by podlehl tehdejší polonacionalistické módě, hlásající heslo „pryč
od Říma“, ale pro čistotu křesťanského učení, jak je poznal v pravoslaví.
V Dolních Kounicích, kde působil jako učitel, založil stočlennou
pravoslavnou církevní obec, pro kterou byl 24. září 1924 vysvěcen pražským
pravoslavným archiepiskopem Savvatijem na kněze.
Pro pochopení rozsahu práce mladého kněze i jeho obětavosti
je třeba si uvědomit, že nedostával žádný kněžský plat a na svůj chléb si dále
vydělával jako učitel. Od vladyky Savvatije dostal jen nejnutnější bohoslužební
knihy a roucha, všechno ostatní musel pořizovat sám se svými farníky. Nejprve
najal vhodnou místnost na chrám, později koupil celou budovu, kde se chrám
nacházel, za prostředky své a celé Nerudovy rodiny. Se svým bratrem a dalšími
věřícími budovu opravili a chrám opatřili vhodnými okny a lavicemi, ikonostasem
a ikonami malovanými ing. Viktorem Karpuškinem z Brna. Světil jej 5. 7.
1929 vladyka Gorazd u příležitosti, kdy se v Dolních Kounicích konala
konference ruského studentského hnutí se 150 ruskými a 30 českými delegáty,
zasvětil jej Nejsvětější Trojici a vložil do prestolu částečku ostatků
ctihodného Sergije Radoněžského. Zpíval vlastní pěvecký sbor, který otec Neruda
vycvičil se svým bratrem Cyrilem, rovněž pravoslavným bohoslovcem. Později se
tento sbor rozrostl a pořádal samostatné zájezdy a koncerty, oblečen do
vyšívaných ukrajinských rubášek. V roce 1938 vycvičil otec Neruda ještě
třicetičlenný dvojhlasý dětský sbor, který zpíval při bohoslužbách při levém
boku oltáře střídavě se sborem dospělých.
Do té doby se dolnokounická církevní obec s Boží pomocí
rozrostla a početně ztrojnásobila. K chrámu byla přistavěna věž a
zakoupeny tři zvony, které vladyka Gorazd slavnostně posvětil – nejmenší byl
dar otce Nerudy.
Obětavého duchovního rádce a pomocníka našel otec Neruda
v brněnském pravoslavném faráři Alexejovi Vaňkovi, knězi skromném, tichém
a dobrosrdečném a přitom vysoce vzdělaném. Byl to Čech od Domažlic, který byl
ještě v minulém století vypraven na teologická studia do Ruska. Úspěšně je
zakončil a byl pak farářem v české pravoslavné volyňské obci Huleč a po
první světové válce v ruské církevní obci ctihodného Sergije Radoněžského
v Brně. Otci Nerudovi byl nejen učitelem, ale i vzorem. Do roku 1942 byla
dolnokounická církevní obec tak konsolidována, že vzbuzovala respekt jinověrců
i nevěřících.
Ačkoli otec Neruda konal stále své učitelské povolání,
kterým živil sebe i svou rodinu (byl ženat a vychoval dvě dcery), stačil
rozvinout bohatou pastýřskou činnost. Průměrně dvakrát do roka navštívil
všechny pravoslavné rodiny mimo nemocných, za kterými chodil častěji jak domů,
tak do nemocnice. Každou neděli a svátek sloužil sv. liturgii s kázáním a před
velikými svátky večerní s litií. V roce 1927 založil Besedu
pravoslavné mládeže, která rozvíjela všestrannou činnost. Hrála i divadla
(zpěvohry), která nacvičovala u Nerudů v bytě, pořádala slovanské koncerty
s orchestrem a zpěvem českých, ruských, srbských a staroslověnských
skladeb, pořádala i taneční zábavy a vedla pro širší veřejnost úsporný kroužek.
Veškerý výtěžek z těchto akcí plynul do církevní pokladny, protože tito
mladí lidé pracovali z pouhého nadšení pro církev, sami nebyli za své
výkony honorováni, stejně jako jejich farář vše, co dostal od věřících za různé
úkony, si neponechával, ale dával církvi, a jeho příkladu následovali i
zpěváci. Ve všech školách své farnosti učil otec Neruda náboženství.
Zvláštní zmínku zaslouží jeho činnost literární a
publicistická. Doba jeho působení v Dolních Kounicích byla dobou, kdy se
náš národ teprve seznamoval s pravoslavím. Otec Neruda od samého počátku
svého působení začal psát a tisknout různé informační brožurky a letáky i větší
díla, která buď překládal z pravoslavné literatury srbské a ruské i
bohoslužebné texty staroslověnské, nebo sám sepisoval po prostudování příslušné
odborné literatury. Tyto práce si tiskl sám, nejprve hektografem, pak
šapyrografem a v roce 1934 si zařídil doma vlastní tiskárnu s trojím
druhem písma, ve které si tiskl svá díla, aby je pak zdarma rozdal věřícím,
nebo je daroval ostatním církevním obcím. Tak už v roce 1925 rozmnožil hektografem
svou brožurku o sv. Václavu a pro vladyku Gorazda celý obřad Vzkříšení,
šapyrografem svůj překlad dvoudílné liturgiky Lazara Mirkoviče, večerní a
jitřní svátků Páně a Bohorodičky, obřadu svatby a pohřbu, prosebných a
děkovných pobožností, dějiny pravoslavné církve pro školy a Řád archijerejské
bohoslužby. Ve své tiskárně vytiskl krátkou modlitební knížku pravoslavného
křesťana a řadu dalších edicí. Aby mohl tuto práci dělat kvalifikovaně, vyučil
se sazečem a knihařem, stejně jako předtím zedníkem, což mu velice posloužilo
v jeho církevní práci.
Dnes literární dílo otce Nerudy tvoří celou knihovnu. Jsou
to především překlady liturgických knih ze staroslověnštiny – přeložil skoro
všechny liturgické knihy – dále překlady poučných knih o duchovním životě
(například Hvězdy církve – životopisy
některých světců, O kněžství od sv.
Teognosta, Žebřík Jana Lestvičníka,
poučení sv. Serafima Sarovského, Nikolaje Ochridského, jeho básně v próze Modlitby na jezeře a řada jiných větších
i menších prací). Kromě liturgiky Mirkovičovy přeložil i populární liturgiku
Fencikovu a další učební pomůcky. Větší samostatnou prací je životopis
soluňských věrozvěstů Cyrila a Metoděje Trnitá
cesta slovanských apoštolů a volně na ni navazující pokračování Cyrilometodějská idea o tom, jak jejich
dílo působilo v dalších dějinách našeho národa. K nim se řadí i Život našeho Pána Ježíše Krista, který
se pravoslavná církev chystá vydat knižně (kniha vyšla v roce 1991 – pozn.
red.). Většina děl otce Sávvy, pokud si je sám nevydal, zůstala
v rukopisu, až na několik menších článků, otištěných v našem
časopise. V Mariánských Lázních se při svaté liturgii vynáší a čte
evangelium z knihy opsané a skvostně vyzdobené otcem Nerudou, kterou této
církevní obci daroval.
Když byla za války po heydrichiádě činnost pravoslavné
církve zastavena, chrámy zapečetěny a přísně pod trestem smrti zakázán jakýkoli
projev pravoslavného bohoslužebného života, otec Neruda si zhotovil skládací
ikonostas, vnikl v noci střechou do zapečetěného chrámu, aby z prestolu
vyňal ostatky sv. Sergije a vynesl další nutné předměty, aby již o Vánocích
mohl instalovat chrám v přístavku svého domu a sloužil zde sv. liturgii
pro skupinu nejvěrnějších a nejspolehlivějších a pak chrám zase rozebral a
uložil.
Po válce působil otec Neruda jako úředník v Žilině a
v Brně. Do Dolních Kounic se dostal potom jako dělník státního statku. Teprve
v roce 1965 se mu podařilo získat opět povolení k duchovenské
činnosti. Byl už důchodce a sloužil bez nároku na odměnu jako za dob svého
učitelování. Byly mu svěřeny tři opuštěné farnosti v severomoravském
kraji: Suchdol, Opava a Ostrava. Ve všech třech se mu podařilo získat a opravit
i upravit vyhovující chrámy. Opět pracuje vlastníma rukama, uplatňuje
zedničinu, které se v mládí vyučil. Sloužil zde do svých 88 let, kdy mu
v pastýřské práci překáží postupující hluchota. Ještě než se vrátil do
duchovenské služby, ovdověl, a tak 20. 12. 1968 v den památky dávného
palestinského světce Sávvy Posvěceného skládá mnišské sliby a přijímá mnišské jméno
Sávva na počest tohoto světce. Následujícího roku byl jmenován igumenem a 8. 4.
1975 archimandritou, což je nejvyšší mnišská hodnost. Jako mnich navštívil
srbskou Makedonii, poklonil se ostatkům Metodějových žáků, vykonal pouť po
monastýrech Rusi a ruských chrámech NSR. Nyní žije a modlí se ve své
poustevně na Smrčku u Nedvědice, pokračuje v literární práci na
liturgických knihách a živě se zúčastňuje všech významných událostí našeho
církevního života…
Bratře Jane,
OdpovědětVymazatvelice děkuji za výše uvedený článek. Je dobré, obzvláště v dnešní době, si připomínat takové postavy naší místní církve. Měla by to být pro nás inspirace...