V říjnu 1978 odjela malá skupina křesťanů ze San Lorenza
de Campo v severní Itálii do Soluně v severním Řecku. Tvořili ji také
soluňský biskup Panteleimon, jeho tajemník a římskokatolický biskup diecéze,
kterou právě opouštěli. Byla to celkem nevýznamná událost. Možná, že o ní
poreferovaly na pár řádcích místní noviny, každopádně jen hrstka lidí
věděla, o co se jedná.
Družina se v tichosti odebrala do přístavu, odkud se
prakticky bez povšimnutí vydala na plavbu do Soluně.
Cesta byla sama o sobě příjemná, i když poněkud jednotvárná.
Jakmile se však loď přiblížila k soluňskému přístavu, bylo možné
zaslechnout, jak z něho vychází nepatrný zvuk. Nejprve byl jen stěží
rozeznatelný od okolního zvuku moře, ale čím nabíral na hlasitosti, tím
vyvolával větší pocit vzrušení. Když loď připlouvala ke břehu, změnil se v jednohlasý
zpěv desetitisíce lidí.
Římskokatolický biskup jen stěží zastíral své překvapení.
S povytaženým obočím se otázal: „Ten dav nás přišel pozdravit?“
„Nikoli, lidé přišli přivítat světce,“ odvětil jeden člen
skupiny a ostatní souhlasně přikyvovali.
„Ale kolik je?“ ptal se nevěřícně biskup. „Vypadá to, jako
by do přístavu přišlo celé město.“
„Zdá se to tak,“ řekl tajemník.
„Tolik lidí kvůli nějakým starým kostem… vlastně chtěl jsem
říct kvůli ostatkům svatého Dimitria?“
„Ano,“ odpověděl metropolita, „lidé přišli přivítat svaté
ostatky našeho milovaného sv. Dimitria. Právě proto se celé město raduje.“
Návrat svatých ostatků se oslavoval prostřednictvím
bohoslužeb, všenočních bdění, kázání, proslovů různých hodnostářů apod.
Ale proč – můžeme se ptát spolu s římskokatolickým
biskupem – takové vzrušení a radost nad několika „starými kostmi“? Proč
pravoslavní křesťané (nejen v Soluni, ale na celém světě) stále uctívají
svaté ostatky s takovou vážností a zbožností? Spočívá v nich něco, o
čem pravoslavní vědí a na co ostatní lidé – dokonce i jiní křesťané –
zapomněli?
Nebude pro vás překvapením, když odpovím, že svaté ostatky
svědčí o křesťanově velké svatosti, o jeho věrném následování Kristových
přikázání, o obdržení Kristovy milosti, o opravdovém připodobnění se ke Kristu.
Avšak co přesně tato „velká svatost“ znamená? Anebo, jinými
slovy, jaký druh svatosti vytváří svaté ostatky? O jakém člověku svaté ostatky
svědčí? A konečně: co mají svaté ostatky společného s Vánocemi – s velkým
tajemstvím Božího vtělení?
Při snaze odpovědět na tuto otázku bych rád nejprve ocitoval
několik slov velkého světce současnosti, sv. Silvána Athoského (1866–1938),
protože světci mají úžasný cit pro vyjádření podstaty věci. Sv. Silván
hovoří o přímé spojitosti mezi svatými ostatky a Boží láskou:
Boží láska má různé formy. Člověk,
který zápasí se špatnými myšlenkami, miluje Boha podle své míry. Ten, kdo
zápasí s hříchem a prosí Boha, aby mu dal sílu nehřešit, a přesto znovu upadá
do hříchu pro svou slabost a rmoutí se a kaje – má milost v hloubi duše a
mysli, ale své vášně ještě nepřekonal. Ale člověk, který si vášně podmanil, nyní nezná žádný konflikt: jeho jedinou
snahou je ve všem nad sebou bdít, aby neupadl do hříchu. Milost – nesmírná a
vnímatelná – mu náleží. Ale ten, kdo pociťuje milost v duši i těle, je
dokonalým člověkem, a pokud tuto milost zachová, jeho tělo bude posvěceno a z jeho
kostí se stanou svaté ostatky (Saint
Silouan the Athonite, Tollshunt Knights, Essex: Patriarchal and Stavropegic
Monastery of St. John the Baptist, 1991, s. 438–439).
V této pasáži jsou tedy popsány čtyři stupně lásky,
z nichž poslední a nejvyšší se vyznačuje průnikem Boží milosti do těla, na
samou dřeň lidského bytí. A sv. Silván ho označuje za nejvyšší stupeň
dokonalosti, nejvyšší stupeň svatosti: „Ten, kdo pociťuje milost v duši i těle, je dokonalým člověkem, a pokud
tuto milost zachová, jeho tělo bude
posvěceno a z jeho kostí se
stanou svaté ostatky.“
A mohli bychom oprávněně dodat, že v tom spočívá smysl
Božího vtělení: spasit celou lidskou osobu – duši i tělo. To znamená pozvednout naši padlou lidskou přirozenost na
její původní místo – po pravici Boha Otce.
Připomeňme si v této souvislosti slavný výrok sv.
Atanáše Velikého, který hovoří o smyslu Kristova příchodu v těle: „Bůh se
stal člověkem, abychom se stali bohy“ (O
vtělení 54. Byl to sv. Atanáš, papež a patriarcha alexandrijský, kdo bránil
pravou víru proti Ariánům a kdo nám rovněž předat současný kánon Nového zákona
ve svém Velikonočním listě
z roku 367).
„Bůh se stal člověkem, abychom se stali bohy.“ Apoštol Pavel
v pasáži listu Galatským, která se čte na liturgii svátku Narození Páně, ztotožňuje
vtělení Boha s „plností času“ a dodává následující, velmi důležitá slova:
„Když
se však naplnil stanovený čas, poslal Bůh svého Syna, narozeného z ženy,
podrobeného zákonu, aby vykoupil ty, kteří jsou zákonu podrobeni, tak abychom byli přijati za syny.
Protože jste synové, poslal Bůh do našich srdcí Ducha svého Syna, Ducha
volajícího Abba, Otče. A tak už nejsi otrok, nýbrž syn, a když syn, tedy z moci
Boží i dědic.“ (Gal 4, 4–7).
Smyslem Kristova vykoupení tedy je,
„abychom byli přijati za syny“ skrze jednotu s Ním, neboť tak obdržíme
Ducha volajícího v našich srdcích „Abba, Otče“; a tak se doopravdy staneme
dědici Boha skrze Syna.
V Ježíši Kristu se proto
setkáváme nejen s pravým a dokonalým Bohem, ale i s pravým a
dokonalým člověkem. Jinými slovy, vidíme v něm nejen velkého Boha a
Spasitele, ale i toho, kým jsme povoláni se stát.
Jak říká archimandrita Sofronij (1896–1993)
ve své duchovní autobiografii:
Kristus zjevil dokonalost
Božího obrazu v člověku a možnost naší přirozenosti přijmout plnost
zbožštění do té míry, že po svém Nanebevstoupení umístil naši přirozenost „po
pravici Otce.“
K tomu však také dodává:
Ale naše přirozenost se
v Něm nesjednocuje s podstatou nestvořeného Boha. V Kristu –
vtěleném Synu od Otce – nazíráme Boží předvěčnou ideu člověka (We Shall Him As He Is, Tolleshunt
Knights, Essex: Patriarchal and Stavropegic Monastery of St. John the Baptist,
1988, s. 193).
V Kristu Ježíši nacházíme pravé místo člověka – „po
pravici Otce“ – majíce podíl na božském životě; avšak jsme s ním – stejně
jako dvě přirozenosti v Kristu – sjednoceni nesmíšeně. Jinými slovy, nikdy
nepřestáváme být Jeho stvořeními, protože jedině On je nestvořený a předvěčný.
Skrze celé dějiny spásy – ve Starém i Novém zákoně – to je
týž Syn a Slovo Boží, kdo byl na počátku u Otce a kdo se zjevil našim
duchovním předkům. Jinými slovy, bylo to předvěčné Slovo, jež se vtělilo jako
Kristus, kdo navštívil Abraháma při božišti Mamre, kdo zápasil s Jákobem, kdo
promlouval k Mojžíšovi a prorokům. To o Něm prorok a král David řekl: „PÁN
řekl mému Pánu: Zasedni po mé pravici, já ti položím tvé
nepřátele za podnoží k nohám“ (Ž 110, 1).
A prorok Izajáš pověděl o Jeho příchodu jako člověka tato
známá slova:
Neboť
se nám narodí dítě, bude nám dán syn, na jehož rameni spočine vláda a bude mu
dáno jméno: Anděl rady veliké, Podivuhodný rádce, Bůh silný a mocný, Vládce
pokoje, Otec budoucího věku“ (Iz 9, 6 podle Septuaginty, verze užívaná Církví).
Tato jména dnes vyslovujeme při Velkém povečeří během zpěvu
hymnu „Neboť s námi jest Bůh“ (hoti
meth’ hemôn ho Theos); a jsou to jména nikoho jiného než Ježíše Krista.
Stejně jako se Kristus stal Novým Adamem, aby spasil celého
Adama, tj. veškeré lidství, tak i my tím, že se připodobňujeme Kristu – skrze
očišťování vášní a pěstování ctností, skrze život podle Božích přikázání –
zahrnujeme ve své osobě celého Adama.
Nemluvíme zde přitom o morálním nebo o etickém, ale o
ontologickém nebo spíše zkušenostním stavu.
A ten v nás vytváří schopnost činit pokání, stejně jako ho činil náš
předchůdce Adam. Toto pokání, podobné Adamovi, pak rodí hypostaticko-osobní
modlitbu za svět.
Trváme na tom, že pokání a modlitba nefungují na morální,
ale spíše na hypostatické či osobní rovině z toho důvodu, že naším
archetypem není nikdo jiný, než Boží osoba samotného Krista – Toho, jenž
v sobě zahrnuje nebe i zemi, plné a dokonalé božství, stejně jako plné a
dokonalé lidství.
O této zkušenosti hypostatické, osobní modlitby sv. Silván
Athoský píše:
Ten, kdo má v sobě Ducha
Svatého – ať už v jakékoli míře
– rmoutí se ve dne v noci nad celým lidstvem. Jeho srdce je naplněno
lítostí nad veškerým Božím tvorstvem, zvláště pak nad těmi, kdo nepoznali Boha,
nebo nad těmi, kdo Mu vzdorují, a proto jsou svázáni pro ohnivá muka. Více než
za sebe se modlí ve dne v noci za ně – aby všichni činili pokání (Saint Silouan the Athonite, s.
352).
V tom spočívá velké a podivuhodné tajemství: když
člověk dosáhne a zahrne v sobě celého Adama, nalezne sám sebe skrze milost
Ducha Svatého. Zakouší tak duchovní stav celé lidské rasy – dokonce i toho
nejhříšnějšího člověka – a tímto způsobem se opravdově modlí za svého bližního
jako za sebe samého.
Hypostatická modlitba – tedy modlitba za celé stvoření jako
za sebe sama – spočívá v samém srdci božské eucharistie, v liturgii, a
je jasně patrná v Písmu svatém a v posvátné Tradici:
Ve Starém zákoně například vidíme, jak Mojžíš prosí Boha,
aby odpustil lidu Izraele po té, co upadl do hříchu modlářství:
Můžeš
jim ten hřích ještě odpustit? Ne-li, vymaž mě ze své knihy, kterou píšeš (Ex
32, 32).
A v Novém zákoně říká sv. Pavel o svém, židovském
národě:
Mluvím
pravdu v Kristu, nelžu, a dosvědčuje mi to mé svědomí v Duchu Svatém, že mám
velký zármutek a neustálou bolest ve svém srdci. Přál bych si sám být proklet a
odloučen od Krista Ježíše za své bratry, za lid, z něhož pocházím (Ř 9, 1–3).
Rovněž v posvátné Tradici,
v životě svatých, nalezneme totéž, co říká sv. Silván:
Kristus
se modlil za ty, kdo ho ukřižovali: „Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí“
(L 23, 34). Štěpán Mučedník se modlil za ty, kdo ho kamenovali: „Pane, odpusť
jim tento hřích“ (Sk 7, 60). A my, pokud si chceme uchovat milost, se musíme
modlit za své nepřátele (Saint Silouan
the Athonite, s. 352).
Svaté ostatky jsou tedy pozemskými tělesnými pozůstatky
těch, kdo byli naučeni přímo Ježíšem Kristem milovat – stejně jako On miloval a
miluje – své nepřátele. Láska k nepřátelům není pouhým morálním příkazem –
je to základní kritérium křesťanského způsobu života. Proto nás sv. Silván,
který byl sám nositelem této božské lásky, pokorně varuje, abychom byli duchovně
bdělí:
Pokud necítíš lítost nad
hříšníkem, jenž trpí bolestmi od pekelného ohně, znamená to, že v tobě
není milost Ducha Svatého, ale zlý duch. Proto když jsi ještě naživu, snaž se
pokáním od tohoto ducha osvobodit (Saint Silouan the Athonite, s. 352).
Není náhodou, že se v rané církvi stavěly oltáře na
hrobech mučedníků, tedy na jejich svatých ostatcích; a že se na nich rovněž
sloužila svatá liturgie. (A dodnes se v souladu s tradicí vkládají
částečky svatých ostatků do našich oltářů a všívají se do antiminsu.) Neboť, jak jsme
již zmínili, hypostatická či osobní modlitba svatých je liturgickou a eucharistickou modlitbou, a je tomu tak právě proto, že oba způsoby modlitby
zahrnují celého Adama, celé lidstvo, do lásky Ježíše Krista.
Jsme spaseni nikoli jako jednotlivci, ale jako osoby, tedy
jako údy Kristova těla, jehož je Kristus hlavou. Jsme s Ním sjednoceni – a
v Něm a skrze Něho jsme sjednoceni i s dalšími údy Jeho těla.
Všimněme si, jak následující slova starce Sofronije
podtrhují fakt, že posvěcení lidského těla je důvěrně spjato s Kristovým vtělením
a s božskou eucharistií:
Skrze své vtělení nám věčný
Logos od Otce umožňuje podílet se na jeho Krvi a na jeho Těle, aby vlil do
našich žil svůj věčný Život, abychom se stali jeho dětmi – tělo z jeho
Těla, kost z jeho Kosti (srov. J 6, 53–57; We Shall See Him As He Is, s. 192–193).
Ve svatých ostatcích proto vůbec nespatřujeme mrtvé kosti.
Vidíme v nich výsledek obecenství s Pánem, výsledek podílu na samotném
Životě nejvyššího Boha (srov. Ř 9, 5) – obecenství s Ním, jenž je Sám
Život (autozoë). Spojeni
s Kristem přecházíme – i když kráčíme „údolím stínu smrti“ (Ž 23,4) – ze
smrti do věčného života (srov. J 5, 24). V něm se setkává stvořené
s nestvořeným, země s nebem a náš život je Kristem přetvářen do
Božího Života (srov. Ez 37, 1–14).
„Bůh se stal člověkem, abychom se stali bohy.“ Zbožštění člověka
je tedy vlastním smyslem Kristovy první parusie. To pro nás, lidské bytosti,
pro naše zbožštění se Syn a Slovo Boží – On, jenž je „nade vším bytím“ –
narodil z Panny. Bůh to nemusel udělat: zbožštění je čistým darem,
uděleným svobodně od samého Boha. Proto spása svědčí o velkém slitování a
nevýslovné lásce Boha k lidstvu.
Z toho přirozeně vyplývá otázka: „Jak se mám odvděčit Hospodinu, že se mne tolikrát zastal?“ (Ž
116, 12) A žalmista, inspirován Duchem Svatým, nás učí, jak by měla
správná odpověď na Boží nabídku znít: „Zvednu kalich
spásy a budu vzývat Hospodinovo jméno“ (Ž 116, 13). Jinými slovy: co jiného nám
zbývá, než přijmout pokorně to, co nám Bůh nabízí, vyznat slovy i skutky ony velké
věci, které pro nás Bůh učinil, a vzdát Mu slávu, čest a klanění?
K tomu nás vybízí všemi svými
prostředky, jež má k dispozici, i sama Církev. A proto zpíváme:
Dnes Kristus v Betlémě rodí
se z Panny. Dnes Bezpočátečný se počíná a Slovo vtěluje se. Nebeské
mocnosti se radují a země s lidmi slaví. Mágové přinášejí dary, pastýři
žasnou a my bez přestání voláme: Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj, lidem
dobrá vůle (Hymnus Jana Mnicha,
zpívaný na jitřní bohoslužbě svátku Narození Páně).
Přeloženo z knihy The
Orthodox Understanding of Salvation. „Theosis“ in Scripture and Tradition
(Mount Thabor Publishing, Dalton 2013, s. 37–44).
Christopher Veniamin
je duchovní žák starce Sofronije (Sacharova) a britský pravoslavný teolog
kyperského původu. Formální teologická studia dokončil v Soluni a v Oxfordu
pod vedením metropolity Kallista (Warea). V současné době působí jako
profesor patristiky na Saint Tikhon's Orthodox Theological Seminary
v Pensylvánii a řídí nakladatelství Mount
Thabor Publishing, vydávající mj. díla archimandrity Zachariáše či Klause
Kennetha. Prof. Veniamin je rovněž překladatelem a editorem prvního souborného
vydání Homilií sv. Řehoře Palamy
v angličtině.
Ahoj, jmenuji se "Tina Petersen" Jsem z Odense v Dánsku. Byl jsem ženatý 9 let s Oliverem a oba jsme měli spolu dva (2) syny. Oliver byl můj milenec na střední škole, můj vysněný muž a já jsme ho milovali víc, než dokážou vyjádřit slova. Můj manžel najednou začal spát a dávat různé omluvy, proč se nemůže vrátit domů. Děti, které byly zvyklé být vždycky kolem svého otce, ho teď vidí ječmen. Začal mít vnější vztahy s jinými ženami, aniž by zvažoval, jak se budou děti nebo já cítit.
OdpovědětVymazatCelý můj svět byl otřesen a zdá se mi, že jsem ztratil jediného člověka, kterého jsem kdy opravdu miloval. To se ještě zhoršilo v okamžiku, kdy požádal o rozvod ... Snažil jsem se, co mohl, aby mu změnil názor a zůstal se mnou a dětmi, ale veškeré úsilí bylo marné. Prosil jsem a zkoušel všechno, ale nic nefungovalo.
Průlom nastal, když mě někdo představil tomuto nádhernému, velkému kouzelníkovi, který mi nakonec pomohl ... Nikdy jsem nebyl fanouškem takovýchto věcí, ale prostě jsem se rozhodl neochotně vyzkoušet, protože jsem byl zoufalý a nezbylo mi na výběr ... Udělal zvláštní modlitby a použil kořeny a byliny ... Během dvou dnů mi Oliver zavolal a byl mi líto všech emocionálních traumatů, které mi způsobil, přestěhoval se zpět do domu a nadále šťastně žijeme jako jedna velká rodina. co úžasný zázrak doktor Zuzu udělal pro mě a moji rodinu. Pomohl mi také vyřešit můj problém s artritidou, se kterým se zabývám celá léta
Představil jsem mu spoustu párů s problémy po celém světě a měli dobré zprávy ... Pevně věřím, že někdo tam potřebuje pomoc. Pro naléhavou pomoc jakéhokoli typu kontaktujte lékaře Zuzu nyní prostřednictvím jeho e-mailu: doctorzuzutemple@gmail.com nebo WhatsApp ho na +2347013499818 a také kontaktujte doktora Zuzu na Vibru prostřednictvím +2347013499818