Byzantský spis Tři způsoby modlitby patří do
pokladnice pravoslavné duchovní literatury. Byl a je dosud čten v mnišských i
laických kruzích, kde slouží jako vodítko v modlitebním životě křesťana – ať už
samostatně či v rámci různých antologií, z nichž nejpoužívanější zůstává Filokalia.
Přibližně od čtrnáctého století začal být připisován sv. Simeonu Novému
Teologovi. I když se dosud nepodařilo jeho autora přesvědčivě určit, je možné,
že vzešel z okruhu Simeonových žáků a následovníků.
Spis je důležitý popisem psychosomatické modlitební
techniky, která se vžila na křesťanském Východě a používá se dodnes. Nutno
říct, že autor spisu není jejím původcem – pouze slovně zachytil dlouhodobou
praxi, která byla v mnišském prostředí běžná. Tato technika ovšem není cílem
sama o sobě, ale pouze prostředkem k dosažení jednoty s Bohem – tedy tím, co
východokřesťanská tradice nazývá theosí,
zbožštěním.
Křesťan tak svým modlitebním způsobem života odpovídá na
Boží milost, jež mu byla dána ve křtu a v dalších tajinách církve. S její
pomocí odkládá „starého člověka“, který se od Boha odvrátil, a opět vstupuje do
obnoveného vztahu Boho-lidské jednoty. Celá jeho bytost – tedy i tělo – je
prostoupena touto metanoiou, obratem od světa k Bohu, od stvoření ke
Stvořiteli.
Z toho důvodu přibližuje autor spisu jednotlivé fáze
v(ý)stupu do obecenství s Bohem. Nejprve je potřeba zbavit se vášní, jež nás poutají ke světu, znemožňují duchovní
nazírání a zabraňují Boží přítomnosti. Od vášní očištěná a soustředěná mysl pak
bdí nad srdcem, které je centrem člověka a v němž dochází k vlastnímu poznání
Boha. Zklidněná mysl začne pociťovat skutečnou touhu po Bohu, kterou je možné
naplnit „zpěvem žalmů“ či šířeji – oslavou Boha. Posílena touto touhou, dokáže
mysl odhánět všechny rušivé myšlenky, které mohou ještě „kroužit kolem“ srdce.
Neustálou pozorností tak mysl ochraňuje srdce, jež je připraveno na další
stupeň duchovního života – modlitbu.
Autor rozeznává tři druhy modlitby. U prvního pozvedá člověk
hlavu k nebesům a naplňuje mysl ušlechtilými představami božského světa. U
druhého rovněž odhlíží od stvoření, ale poutá svou pozornost k nitru, myšlenkám
a slovům modlitby. Ani jeden ze způsobů, jak píše autor, ovšem nevede k pravému
poznání Boha a naopak ústí do sebeklamu, pýchy a iluze. Pouze ten, kdo dokáže
očistit svou mysl od všech vášní, myšlenek a obrazů, může přistoupit k
autentické modlitbě, jež nasměrovává
člověka k poslednímu stádiu duchovního života – setkání s Bohem tváří v tvář.
Ocitujme tedy onu slavnou pasáž, týkající se právě modlitby:
Posaď se do rohu své kelie a dělej, co ti řeknu. Zavři
dveře a zbav se ve své mysli všeho bezcenného a pomíjivého. Nech spočinout svou
bradu na hrudi a zaměř svůj fyzický pohled spolu s myslí doprostřed břicha.
Zadržuj vdechování skrze své chřípí a prohledávej myslí své nitro, dokud
nenajdeš místo srdce, v němž spočívají všechny mohutnosti duše. Zpočátku v něm
objevíš temnou a neproniknutelnou hustotu. Později, když vytrváš a budeš tento
postup cvičit dnem i nocí, v něm najdeš jakoby zázrakem neutuchající radost.
Jakmile dosáhne mysl srdce, najednou uvidí věci, o kterých až dosud nic
nevěděla. Uvidí v něm otevřený prostor a spatří samu sebe duchovně osvícenou a
obdařenou rozlišováním. Od této chvíle, když se náhle z jakékoli strany objeví
rozptylující myšlenka, je myslí ihned zapuzena a zničena ještě předtím, než se
stačí zformovat a dotvořit. To se děje pomocí vzývání Ježíšova jména. Od tohoto
bodu dále začne mysl klást odpor démonům a podněcujíc přirozený hněv vůči svým
duchovním nepřátelům, pronásleduje je a poráží. Vše ostatní se s Boží pomocí
naučíš sám tím, že budeš strážit svoji mysl a uchováš ve svém srdci Ježíše. Jak
praví přísloví: „Posaď se ve své kélii a ta tě všemu naučí.“
Psychosomatická technika zde popsaná se odvíjí od tělesného
postoje. Člověk praktikující Ježíšovu modlitbu má nejprve sklonit hlavu a
ustálit svůj pohled doprostřed svého těla. Poté má zklidnit a zpravidelnit svůj
dech a začít soustředit se na činnost mysli. V tomto usebrání mysl prozkoumává
nitro člověka a hledá v něm tělesné, duševní a zároveň duchovní centrum –
srdce. Poté, co vstoupí mysl do srdce, začíná se modlit Ježíšovu modlitbu,
která chrání před rozptylujícími myšlenkami, odhání zlé duchy a umožňuje
setkání s pravým Bohem.
Ježíšova modlitba přivádí člověka do posledního stádia
duchovního života – nazírání Boží slávy. To autor přirovnává ke zkušenému věku
stáří, v němž je dosavadní úsilí člověka završeno a celá životní pouť již
dospěla ke svému cíli. Člověk konečně dosáhl „plného lidství“ a nachází se v
„dokonalém stavu“. Pozdější
hésychastická tradice – zejména u sv. Řehoře Palamy – na toto učení naváže
svojí teologií o nestvořených Božích energiích, na kterých má člověk – skrze
modlitbu – svou účast. Tato teologie se ovšem opírala o každodenní mnišskou
praxi a vycházela z žité zkušenosti jednoty člověka s Bohem.
Ačkoli bylo praktikování Ježíšovy modlitby u hésychastů
často spjaté s psychosomatickou technikou, popsanou v tomto spisu, nutno říct,
že se na ni neomezuje zcela. Jiní autoři nejdou ve svých popisech do takových
podrobností a někteří naopak zdůrazňují, že Ježíšovu modlitbu lze v plnosti
praktikovat, aniž by člověk užíval jakékoli fyzické metody. V čem se však
všichni shodují je, že každý křesťan by měl mít vedení od zkušeného duchovního,
který ho provede všemi nástrahami, jež při tomto způsobu modlitby nastávají.
I sám autor spisu zmiňuje trojí úctu, jež je zapotřebí mít
jako podmínku před tím, než přistoupíme k modlitbě: úctu k Bohu, ke svému
duchovnímu otci a ke všem lidem a materiálním věcem. Pouze tak budeme schopni
vejít do reality Božího království, jež se nám otvírá již zde na zemi.
Žádné komentáře:
Okomentovat