11. Všechny ctnosti podporují
mysl ve snaze o božskou lásku, ale nade všechny tak činí čistá modlitba. Pomocí
ní jsou mysli dány křídla, aby mohla vyjít vstříc Bohu a stát se cizí všem
věcem.
12. Když je mysl skrze lásku
uchvácena božským poznáním a v opouštění stvoření dosahuje vnímání Boží
nekonečnosti, potom podle božského Izaiáše přichází v úžas
z uvědomění si vlastní nízkosti a pronáší s přesvědčením prorokova
slova:
Běda mi, jsem ztracen. Jsem člověk nečistých rtů a
mezi lidem nečistých rtů bydlím, a spatřil jsem na vlastní oči Krále, Hospodina
zástupů.
13. Ten, kdo miluje Boha, nemůže
než milovat rovněž každého člověka jako sebe sama, i když ho netěší vášně těch,
kdo ještě nejsou očištěni. Když pak vidí jejich obrácení a nápravu, raduje se
nespoutanou a nevyslovitelnou radostí.
14. Vášnivá duše je nečistá, plná
myšlenek na chtíč a nenávist.
15. Ten, kdo kráčí po stopě
nenávisti ve svém srdci, přes všechny viny vůči komukoli, odcizuje se cele
lásce k Bohu, protože láska k Bohu nijak nepřipouští nenávist
k člověku.
16. „Milujete-li mne“, říká
Pán, „budete zachovávat má přikázání“ a „to je mé přikázání, abyste se milovali
navzájem.“ Tudíž, ten, kdo nemiluje svého bližního, nezachovává přikázání, a
ten, kdo nezachovává přikázání, není schopen milovat Pána.
17. Blahoslavený je ten, kdo se naučil milovat všechny stejně.
18. Blahoslavený je ten, kdo se neoddává pomíjitelným a přechodným věcem.
19. Blahoslavená je mysl, která přesáhla všechna
jsoucna a ustavičně se raduje v božské kráse.
20. Ten, kdo vyhovuje touhám těla a nevraží vůči
svému bližnímu kvůli pomíjejícím věcem – takový člověk slouží spíše tvorstvu
než Stvořiteli.
Žádné komentáře:
Okomentovat