Sv. Theoleptos z Filadelfie patří k méně známým autorům Filokalie.
Ve své době se ovšem těšil značné úctě, jak o tom svědčí např. slova jeho
přímého žáka, sv. Řehoře Palamy: „Slyšel jsi o Theoleptovi, jehož jméno značí
´inspirován Bohem´ a jenž je i za našich časů považován za opravdového teologa
a důvěrného vizionáře pravdy Božích mystérií – biskupa z Filadelfie či spíše
toho, jenž z Filadelfie jako z lampády osvěcoval svět.“ (Obrana svatých
hésychastů)
Předtím, než se stal biskupem, prožil Theoleptos pohnutý
život. Tento rodák z Nicey byl nejprve ženatý, ale manželství bylo rozvázáno a
Theoleptos byl ještě v poměrně mladém věku postřižen na mnicha. Jelikož –
stejně jako např. sv. Nikeforos Hesychasta – nesouhlasil s unií mezi pravoslavnou a
římskou církví, mocensky prosazenou byzantským císařem Michaelem VIII. a
uzavřenou v roce 1274 na Lyonském sněmu, byl režimem uvězněn. Po Michaelově
smrti však byl propuštěn na svobodu a v roce 1284 rukopoložen na biskupa v
maloasijské Filadelfii. I když se věnoval pastorační službě a správě eparchie,
byl zároveň vyhledávaným duchovním otcem.
V této krátké úvaze se proto zastavme u Theoleptových
myšlenek, týkajících se praktických otázek duchovního života, jak je zachytil
ve svém spise O vnitřním díle v Kristu a o mnišském povolání. Jsou míněny jako rady Ireně-Evlogii
Choumnaině, představené monastýru Krista Spasitele v Konstantinopoli. Můžeme je
však číst i jako aktuální pro naše dnešní potřeby věřících, usilujících o autentickou
pravoslavnou duchovnost.
O čtení Písma
Theoleptos radí obrátit se ke čtení Písma a děl svatých otců
kdykoliv, kdy začneme ochabovat v modlitbě (myšlena Ježíšova modlitba v srdci
člověka). V tu chvíli máme vzít do rukou knihu a pozorně číst vybrané pasáže. Četba
by neměla být letmá, ale mysl by naopak měla zkoumat hlubší význam slov. Jen
tak se čtenáři odkryje „duchovní poklad“ skrytý v jednotlivých textech. Proto
je vhodné při čtení ustávat a přemýšlet o přečteném textu, který se stává
postupně srozumitelným a zapamatovatelným. „Tak v tobě vzplane touha po uvažování
o Božích věcech, neboť ´roznícen jest oheň v přemyšlování mém´ (Ž 39, 4)."
Theoleptos, jehož styl oplývá různými příměry a metaforami, přirovnává čtení k
dobrému jídlu, které musíme nejprve podržet v ústech, než oceníme jeho chuť. „Tudíž
musíš ve své duši přemítat o posvátných textech, než obohatí a potěší mysl.
Řečeno s žalmistou: ´Jak jsou sladké dásním mým výmluvnosti tvé, nad med ústům
mým.´ (Ž 119, 103).“ Theoleptos dále doporučuje naučit se některé verše z
Evangelií nebo výroky svatých otců nazpaměť, což umožní o nich přemýšlet v jakékoli situaci – zejména během
nočního bdění. Velmi vhodné je také studovat životy svatých.
O zpěvu žalmů
Zpěv žalmů by měl být pronášen nízkým hlasem a s myslí
neustále pozornou k textu tak, aby ani jeden verš neuplynul bez porozumění.
Když se to přesto stane a nějaká pasáž unikne naší pozornosti, je lepší se
vrátit zpátky, než pokračovat ve čtení dál. Je klidně možné text zopakovat i několikrát,
hlavně abychom plně rozuměli tomu, co čteme. To nijak nebrání naší pozornosti
vůči Bohu, protože „mysl se může soustředit na zpěv a zároveň pamatovat na
Boha.“
O poklonách
Theoleptos radí nevynechávat poklony z osobního duchovního
života. Poklony jsou totiž ztělesněným obrazem pádu člověka do hříchu a skrze
ně vyjadřujeme naši zpověď z vlastní hříšnosti. Povstání naopak vystihuje
pokání a příslib Bohu, že povedeme ctnostný život. Theoleptos doporučuje
doprovodit každou poklonu vzýváním Ježíšova jména, abychom svým „pádem před
Pánem duší i tělem znovu obdrželi Boží milost pro duši a tělo.“
O chování v chrámu
Do chrámu bychom měli vcházet se sklopeným zrakem a s myslí
upřenou k Bohu. Měli bychom se vyhýbat všem planým řečem, stejně jako myšlenkám
rozptylujícím naše nitro. „Soustřeď svůj jazyk na zpěv a svou mysl na
modlitbu.“
Modlitbou radí Theoleptos doprovázet naše chování nejen v
chrámu, ale i v ostatním životě. Tato praxe „tříbí mysl, zbavuje lhostejnosti,
dodává mladistvou sílu duši a činí mysl pohotovější a dychtivější po duchovní
činnosti.“
Žádné komentáře:
Okomentovat