Asketický zápas s vášněmi je vlastní všem křesťanům – bez
ohledu na to, zda žijí ve světě, či se oddali mnišství. V obou případech lidé
zápasí s hříchem, který je odděluje od Boha, aby v sobě obnovili milost křtu a
stali se opět Božími dětmi.
Nicméně každá z těchto cest je jiná. „Život v pustině má své
vlastní zápasy, zatímco život ve světě zase mnohé jiné,“[1]
píše starec Josef a dodává: „Tak buď statečný. A když jsi na sebe vzal své břemeno, nes ho s bázní Boží.“[2]
Člověk by se měl snažit rozpoznat, ke které z obou cest je
Bohem povolán: zda k manželství ve světě, v němž je mu v boji s hříchem ku
pomoci jeho partner, či zda k vyhraněnější askezi mnišství. Mnich je povolán
být „vojákem pro Krista“, který musí snášet mnohem tvrdší útoky ze strany
Nepřítele. Jeho život provází větší rozdíly v duchovním úsilí: může vystoupat k
Bohu, ale i propadnout mnohým pokušením, která ho čekají. Oproti tomu cesta
manželství je poklidnější, i když i ona má své každodenní zápasy: „Ženatý
člověk kráčí po mírné stezce – ani příliš nahoru, ani prudce dolů. Ať Bůh pomáhá
každému s jeho břemenem, které je schopen nést.“[3]
Starec Josef duchovně vedl jak mnichy, tak laiky ve světě.
Každému dával konkrétní rady podle jeho momentálního vnitřního stavu, v němž se
nacházel. Nicméně u všech byl stejný předpoklad: nechat se s pokorou a v
poslušnosti provést úskalími duchovního života. Starcovy dopisy odrážejí
nesmírnou hodnotu, kterou má v Božích očích osobní zápas každého jednotlivého
člověka – mnicha i laika. Na smysl askeze v manželství tak například poukazuje
jeden z nejdelších a nejvřelejších dopisů vůbec – tzv. devětatřicátý. Starec
Josef v něm radí své duchovní dceři, jak se zbavit tísně, která na ni dolehla v
nelehkých zkouškách, a nakonec ji prosí, aby se sama za něho modlila, neboť
právě její modlitby jsou mu – jejímu starci! – velmi ku pomoci:
Proto
má milovaná sestro, duše mé duše, ponech stranou všechna „práva“ a „vůle“ pro
mou nesmírnou lásku k tobě. Sjednoť dobrý pár trpělivosti a shovívavosti. Modli
se, aby Pán ochraňoval i mě, protože vím, že mně tvé milující, sesterské,
duchovní modlitby velmi pomáhají. (Monastic Wisdom, s. 209)
Stejně jako k manželství i k mnišství musí být člověk Bohem
povolán: „Každý den pamatuj, že jsi byl povolán žít tento život jako mnich,
nikoli jako laik. Ve světě je laiků dost,“[4]
povzbuzuje starec Josef svého duchovního syna. Mnich se – na rozdíl od laika –
radikálně zříká světských záležitostí ve prospěch království Božího. Jeho
činností je patřit na Boha:
Opravdový
mnich se musí ve dne v noci zaobírat duchovním nazíráním Boha, ať už jí, spí,
pracuje nebo někam jde. Bůh je tím, kdo je nám nejblíž, s nímž můžeme neustále
hovořit. (Monastic Wisdom, s. 241)
Starec Josef dále připomíná, že existují dvě cesty mnišství:
jedna je společným životem v monastýru, druhá – přímější – v samotě pustiny.
Poustevnictví znamená nejkrajnější zřeknutí se světa a jako takové je ryzím
následováním Krista: „Tato kratší cesta není vynálezem lidského poznání, ale
pochází od samého Pána, jenž vede každého z nás podle své svaté vůle.“[5]
V poustevnickém životě se mnich vzdává veškerého majetku a utíká se do samoty
pustiny a jeskyní, kde hledá ochranu před útoky ze strany světských pokušení.
Zde v tvrdé askezi napravuje své předchozí hříchy pod vedením zkušeného starce
a učí se v neustálé modlitbě přebývat s Bohem.[6]
Stane-li se, že mnich zrovna nemá, kdo by ho vedl, musí se vyvarovat všech
extrémů, být v duchovním boji opatrný, zmírnit svou askezi a celkově „kráčet
střední cestou“.[7]
Mnich čelí zkouškám různými „zbraněmi“, z nichž se skládá
jeho asketický život – slzami, postem, bděním a modlitbou.[8]
O prvních dvou jsme se již zmínili, poslední – modlitbě – se budeme věnovat
zvlášť.
Bdění je úzce navázané na půst. Zatímco půst mnicha zbavuje
přebytečného tuku a závislosti na těle, bdění stejným způsobem osvobozuje jeho
nús. Může se ovšem lehce stát, že asketické úsilí opadne a nús se opět začne
zaobírat světskými věcmi. Proto by se mělo bdění stát mnichovou trvalou
aktivitou tak, „aby se těžký a tučný nús ztenčil.“[9]
Namísto rozptylujících myšlenek se pak usměrněný nús bude sytit skutečnou
duchovní „potravou“ – neustálou modlitbou. Proto starec Josef mnichovi radí:
„Dodržuj noční bdění, jak jen můžeš.“[10]
Ovšem zásadní význam pro duchovní život člověka má účast na
bohoslužbách Církve. Při svaté liturgii se mnich i laik sjednocují s Kristem a
stávají se součástí Jeho mystického Těla. Při dalších bohoslužbách se společně
modlí k Bohu a posvěcují své životy. Proto by se měly všechny bohoslužby konat
s vnitřní soustředěností a pozorností:
Služby
by měly mít obsah, tak jako jsou listy stromu pokryty ovocem. Zpěv by měl být
proveden s pokorou. Nús by měl pátrat po významu písně. Intelekt by měl být
oslazen myšlenkami nús a měl by vést k jejich kontemplaci. (Monastic Wisdom,
s. 58)
Velkou pomocí v asketickém zápase křesťana je duchovní četba.
Starec Josef doporučoval několik knih, jejichž čtením „je nús osvícen“[11]
a „duše zapálena touhou po Ježíšovi“.[12]
Především je to Písmo svaté. Starý zákon posiluje ve víře, neboť je prostoupen
příklady Boží přítomnosti ve stvoření. „V něm Bůh hovořil přímo k lidem a
andělé je doprovázeli.“[13]
Dále starec Josef radil mít u sebe neustále výtisk Evangelia a přečíst si z
něho úryvek, kdykoli to jen bude možné. V Evangeliu dává Kristus člověku svá
přikázání a vybízí ho přímo k následování.[14]
Další četbou, prospěšnou pro nús i duši, jsou akathisty – ke
Kristu, ke svatým a k Přesvaté Bohorodici. „Volej neustále k Matce Boží a ona
tě ochrání od každého zla.“[15]
V neposlední řadě starec Josef doporučoval číst životy
svatých, v nichž se zračí konkrétní příklady spásy, a některá díla církevních
otců. Z nich jmenovitě zmiňoval Dorothea z Gazy, autora Duchovních homilií
Makaria a zejména Izáka Syrského – „chloubu hesychasmu a útěchu všech asketů.“[16]
Poznámky:
[1] Elder
Joseph the Hesychast: Monastic Wisdom.
Florence: Saint Anthony's Greek Orthodox Monastery 1998, s. 257.
[2]
Tamtéž.
[3]
Tamtéž, s. 227.
[4]
Tamtéž, s. 250.
[5] Tamtéž, s. 352.
[6]
Tamtéž, s. 352–353.
[7]
Tamtéž, s. 377.
[8]
Tamtéž, s. 129.
[9]
Tamtéž, s. 221.
[10]
Tamtéž, s. 43.
[11]
Tamtéž, s. 232.
[12]
Tamtéž, s. 85.
[13]
Tamtéž, s. 325.
[14]
Tamtéž.
[15]
Tamtéž.
[16]
Tamtéž, s. 361.
Dvanáct zastavení se starcem Josefem Hesychastou: 1. Sebepoznání
Dvanáct zastavení se starcem Josefem Hesychastou: 2. O Boží milosti
Dvanáct zastavení se starcem Josefem Hesychastou: 3. Pokání
Dvanáct zastavení se starcem Josefem Hesychastou: 2. O Boží milosti
Dvanáct zastavení se starcem Josefem Hesychastou: 3. Pokání
Žádné komentáře:
Okomentovat