Modlitba je naplněním duchovního života člověka. V důvěrném
rozhovoru se přibližujeme k Bohu; rozmlouváme s Ním, žijeme v Něm, pohybujeme
se v Něm (Sk 17, 28). V modlitbě se sjednocujeme s Bohem, který je všude kolem
nás a v nás. Proto by se modlitba měla stát naším přirozeným projevem –
samotným naším dechem.[1]
A jako taková by neměla být vyhrazena pouze určitým
výjimečným chvílím dne, ale měla by v nás být přítomná a činná neustále. Starec
Josef znovu oživuje hesychastickou tradici křesťanství, která následuje
přikázání apoštola Pavla: „Modlete se bez přestání.“ (1 Tes 5, 17). V této
tradici znamená neustálá modlitba trvalé vzývání Božího jména skrze opakující
se slova: „Pane Ježíši Kriste, smiluj se nade mnou.“ Tato prosba, pokud je
pronášena pozorně, se postupně usazuje v nitru člověka, až v něm začne volně
plynout. Jméno Ježíš v nás zpřítomňuje Boha a vrací nás do původního stavu
rajského bytí. „Ten, kdo se naučí modlit bez přestání, nalezne rychle cestu
života, bránu ráje nebo spíše samotnou modlitbu, neboť když je vyslovována
toužebně, stane se v něm rájem.“[2]
Pronášením Ježíšovy modlitby se v nitru otevírá prostor pro
působení Boží milosti, která ještě více prohlubuje lásku ke Kristu. V
návaznosti na evangelijní verš o vytrvalosti v duchovním boji (Mt 7, 7) starec
Josef píše: „Tluč o něco déle skrze častou modlitbu a nejen pramen, nýbrž celé
vodopády z nebe a fontány z hlubin se otevřou, takže tvá láska ke Kristu bude
zavlažena a poroste dál.“ Skrze modlitbu nás milost přitahuje stále blíže k
Bohu. Modlitba se tak stává mocnou zbraní v duchovním boji, jíž se můžeme
osvobodit od vášní a dojít spásy – zbožštění duše i těla. „Modlitba očišťuje a
zdokonaluje člověka,“ podotýká starec Josef.[3]
Děje se tak proto, že je to sám Kristus, kdo ve slovech modlitby působí a kdo
nás zbavuje nečistoty hříchu a „vyvádí z temnoty ke světlu.“[4]
Proto je Ježíšova modlitba určena všem lidem bez výjimky.
Mohou se ji modlit mniši v odlehlé pustině i laici ve světě. Starcovy dopisy o
neustálé modlitbě byly určeny jedněm i druhým („Kdokoli po tom touží, ať to
zkusí.“[5]).
Každému jednotlivci však radil podle jeho konkrétního duchovního stavu, v němž
se nalézal. Vždy ovšem zdůrazňoval nutnost pokory[6],
poslušnosti[7] a
pokání:
Modlitba
pomáhá každému, ale každý musí bojovat podle svých sil. Bůh dává svou milost
podle našich úmyslů. Pokud někdo odříkává modlitbu bez pokání, modlitba buď
ustane, nebo onen člověk upadne do klamu. (Monastic Wisdom, s. 261–262)
Lidem ve světě doporučoval starec Josef modlit se, kdykoli si
najdou čas. Modlitba by měla doprovázet každou činnost, proto je potřeba se k
ní zpočátku přinutit a vytrvat.[8]
Dospělí se mohou modlit v práci a děti zase ve škole. Jednomu svému duchovnímu
synovi starec napsal: „Modli se, když studuješ. Ať tvá ústa nikdy nepřestanou
říkat ,Pane Ježíši Kriste, smiluj se nade mnou.ʻ“[9]
Ježíšovu modlitbu lze odříkávat buď nahlas, nebo potichu v
nús člověka (odtud její časté pojmenování „noetická modlitba“). Věřící se při
tom soustředí na jednotlivá slova modlitby a snaží se vnitřně sjednotit s
Ježíšem. Pouze zkušenější a ve víře ukotvenější jedinci mohou pod bedlivým
vedením starce dospět k náročnějším technikám modlitby. Ty se týkají určitých
tělesných predispozic, které spolu s neustálým vzýváním Božího jména vedou k
trvalému usazení modlitby v nitru.
Pro začátečníka je však dobré, když se učí modlitbě jejím
hlasitým pronášením. Důležité je, aby modlitba neustávala. K tomu se musí
člověk přinutit, aby zkrotil rozptýlený nús. Místo rušivých myšlenek by se měl
nús cele soustředit na slova modlitby. Proto starec začátečníkům radil,
pronášet modlitbu zpočátku rychle, aby neměl nús čas zabývat se myšlenkami. Po
určité době (v případě mnichů dva až tři měsíce) si pak nús na modlitbu zvykne
a bude ji odříkávat bez přestání. Poté lze přejít z hlasité do tiché modlitby a
pronášet slova pouze ve svém nús. Když se nús unaví, je dobré se opět vrátit k
hlasitému pronášení ústy.[10]
Střídání obou forem modliteb doporučoval starec i zkušeným mnichům. Sám se
ostatně takto každý večer modlil.[11]
Střídání se týká i tělesných pozic při modlitbě. Ta by měla
být odříkávána všude: při chůzi, ve stoje, vsedě. Pokaždé však vyžaduje námahu,
zejména když člověka zmůže únava. „Když se unavíš, posaď se. Pak ale opět
vstaň, aby tě nepřemohl spánek.“[12]
Když si nús na modlitbu dostatečně zvykne, naučí se ji a
očistí se jí, přivádí její slova do srdce – tělesného a duchovního centra
člověka.[13]
Modlitba už nezůstává pouze v nús, ale osvěcuje nejhlubší nitro v nás. Z
„noetické“ se stává „modlitbou srdce“. Ježíšovo jméno očišťuje po nús i srdce,
otevírá ho působení Boží milosti a dává mu klid. „Jeho temnota je okamžitě projasněna
a srdce se stává pokojným a klidným. Raduje se, je oslazeno, odpočívá a je
očištěno.“[14]
Tento klid se pak ze srdce šíří do celého těla: „Tělesné orgány, které nás
dříve pokoušely, jsou nyní klidné a pokorné.“[15]
Člověk opět – skrze Krista – duchovně vládne své duši i tělu. Nús sestupuje
spolu s modlitbou do srdce a přebývá s ním v jednotě. Modlitba nyní působí v
celém člověku a přetváří ho k obrazu Božímu.
K sjednocení nús, srdce a modlitby dochází skrze dech. Nejen
ústa nebo nús, ale i samotný dech by měl „přilnout k Spasitelovu jménu.“[16]
Pravidelným vdechováním pak slova modlitby vstupují do srdce. Starec Josef
radil těm, kdo byli způsobilí této vyspělé formy modlitby, aby nejprve dýchali
velmi pomalu a odříkali pět a více modliteb na jeden nádech. Jakmile se objeví
v srdci jakékoli tělesné pokušení, je třeba dech zadržet a pokušení vypudit.
Poté, co se modlitba a nús usadí v srdci, je možné ji odříkávat s pravidelným
dýcháním: slova „Pane Ježíši Kriste“ na každý nádech a „smiluj se nade mnou“ na
každý výdech.[17]
Takto se modlitba stane naším dechem.
Starec Josef zasvětil modlitbě veškerý svůj život. Říkal, že
modlitba je jeho prací. Modlil se za své duchovní děti i za celý svět. V neustálé
modlitbě srdce setrvával několik hodin. A také naučil tuto modlitbu mnohé
další. Díky němu tak mohlo dědictví hesychasmu opět rozkvést nejen na Svaté
Hoře, ale i v jiných částech světa.
Poznámky:
[1] Elder
Joseph the Hesychast: Monastic Wisdom.
Florence: Saint Anthony's Greek Orthodox Monastery 1998, s. 51.
[2]
Tamtéž, s. 261.
[3]
Tamtéž, s. 286.
[4]
Tamtéž, s. 288.
[5]
Tamtéž, s. 46.
[6] Např.
tamtéž., s. 50.
[7]
Tamtéž, s. 51.
[8]
Tamtéž, s. 44.
[9]
Tamtéž, s. 236.
[10]
Tamtéž, s. 39, 41, 314.
[11]
Tamtéž, s. 137.
[12]
Tamtéž, s. 40.
[13]
Tamtéž
[14]
Tamtéž, s. 261.
[15]
Tamtéž
[16]
Tamtéž, s. 305.
Žádné komentáře:
Okomentovat